Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ændring af stel
  • #1   27. aug 2013 Nej det må¨du ikke.....

• #2   28. aug 2013 Under ingen omstændigheder NEJ

• #3   28. aug 2013 Må man ikke gerne hvis man får det TÜV godkendt?
    Sådan teoretisk.

• #4   28. aug 2013 nu er TÜV tysk, så de har nok ikke så meget at sige i DK......

Og seriøst - det jeg tænkte på, var at fjerne nogle tankbeslag, for at kunne svejse et andet på......

• #5   28. aug 2013 Ja men tüv godkendelse godtage man også her hjemme såvidt jeg har forstået.

• #6   28. aug 2013 ja, men jeg har ingen planer om at få min cykel godkendt i Tyskland først... smiley

• #7   28. aug 2013 Det var også bare lige en tank fra min side smiley

• #8   28. aug 2013 Har man penge kan man få... men som udgangspunkt er alt man selv ændrer ulovligt...

• #9   28. aug 2013 Der er jo ikke nogen, der opdager lidt beslagændringer, hvis det er lavet ordentligt og med flot finish..

• #10   28. aug 2013 Jeg svejsede flere forstærkninger i min gamle turbokawa, det gik den da fint igennem syn med.

• #11   28. aug 2013 jeg ledte en gang efter samme svar. og fik svaret, at det ikke var lovligt, men var det lavet rigtigt, var der ingen der gik op i det (feks. man ikke sætter et beslag på højkant, men på siden af stel osv.)

• #12   28. aug 2013 Hvem skulle opdage noget?

• #13   28. aug 2013 Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, men er det ikke sådan at man faktisk kan lave ret mange også store ændringer, hvis bare den godkendes og at der bliver betalt afgift af ændringerne ? Der køre jo mange hd og streetfighter som er meget ombygget, og en del af dem er faktisk lovlige.

• #14   28. aug 2013 Største delen af de maskiner sgu nok ulovlige smiley

• #16   28. aug 2013 Fordi den er synet med en ændring, gør det jo ikke ændringen mere lovlig smiley

• #17   28. aug 2013 Søren P: TÜV eksisterer sgi da ikke i Danmark - Det nærmeste vi kommer det, er Teknologisk institut....

Uanset, så takker jeg for alle jeres svar smiley

• #19   28. aug 2013 Søren P:
    TÜV eksisterer IKKE i DK...!!
    De numre er KUN fordi at EU har bestemt at hvis en del er godkendt i et EU-land, så er den automatisk godkendt i resten af EU...!!
    Og det er billigere at få noget godkendt i Tyskland end i DK.....!!

Men bortset fra det gik mit spørgsmål kun på hvorvidt jeg må svejse i et stel.....

• #22   28. aug 2013 Selvom TüV er tysk, så er det temmelig brugt i DK!

Alt hvad der har med biler og MC at gøre, skal være godkendt af TüV før det kan synes i DK (:

• #23   28. aug 2013 Jeg tager oplysningerne i færdselsstyrelsen istedet - Jeg kan desværre ikke blive enige med jer!!

Jvnf div links er TüV ganske vist en garanti for kvalitet og sikkerhed, men det har intet med mit spørgsmål at gøre.....

• #24   28. aug 2013 Svar på dit spørgsmål er : Nej

• #26   28. aug 2013 Hvis jeg forstår det korrekt, er der to ting, der har indflydelse.

SKAT vil have sine penge, så hvis den bliver ændret skal det godkendes og afgift skal betales.

Forsikringen skal godkende cyklen med ændringer, da det ikke længere er den originale cykel.

• #27   28. aug 2013 skidt med forsikringen i første omgang....

Skat har - som udgangspunkt intet at sige før Efter ændringen...... !!

Så meget kort - jeg skal indsende en ansøgning - får straks tilladelsen - og derefter RISIKERE at blive kaldt til syn.... smiley

• rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
    #28   28. aug 2013 Nu er det vel ikke en typegodkendelse du skal bruge, prøv lidt længere nede smiley

Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 18
    Reparation, ombygning m.v. 18.01
    Oversigt Side 3
    Dette afsnit er en oversigt over regler om reparation og ombygning. Indtil videre findes
    bestemmelserne under de enkelte afsnit i afhængighed af, hvad der repareres/
    ombygges.
    Det er ikke tilstrækkeligt, at ombygninger fremgår af en udenlandsk registreringsattest
    for et brugt importeret køretøj. Der skal for alle ombygninger, som kræver dokumentation
    ved ombygning af et dansk køretøj, kræves samme dokumentation, når
    ombygningerne findes på et brugt importeret køretøj.
    Hvis afprøvninger er udført af et prøvningslaboratorium på et bestemt køretøj (stelnummer),
    forudsætter anvendelse af dokumentationen på andre køretøjer, at rapporten
    indeholder så omfattende beskrivelse af den aktuelle køretøjsmodel/-variant
    og ændringerne, at synsvirksomheden uden nogen som helst tvivl kan afgøre, at
    rapportens indhold også kan overføres på det aktuelle tilsvarende køretøj.

• #31   28. aug 2013 Torkild:

Du kan jo så mene lige akkurat hvad du vil - det ændrer bare ikke på at ALT hvad du monterer på en bil eller MC af dele - som køretøjet IKKE er født med - det SKAL der foreligge Tüv på - længere er den ikke. (eller du skal omkring Teknologisk)

Ja man kan snige sig gennem syn uden - men du kan være 100% sikker på at hvis de opdager det - f.eks. hvis du er involveret i et uheld - så har du balladen.

Som Mike S. siger skal det være fagmæssigt korrekt udført. Kender da flere HD-byggere (med certifikater) som godt må - men den lokale Jens Peter må ikke bare fordi han er udlært smed.

• #33   29. aug 2013 Mr Tr 1
    I henhold til ovenstående er TüV ikke ensbetydende med at det er automatisk er godkendt i og med at regulativet henviser til DIN-normen.

Søren P
    Hvis du har betalt såmange penge kan jeg kun sige at det intet har med min påstand at gøre....
    Som jeg skriver, så er det jeg spørger om fuldt lovligt og har intet med skat at gøre FØR ændringen er gjort - for mig tyder det mere på at du ikke er i stand til at læse lovgivningen....!!

• #34   29. aug 2013 Det har jeg så heller aldrig påstået - men det laver ikke om på at enten skal der være Tüv godkendelse - eller du skal omkring Teknologisk. DET ligger i hvert fald 110% fast.

Over and out. du er sgu for påstålig til min tid.

• #35   29. aug 2013 Det er sgu da utroligt som et spørgsmål om ændringer i et stel kan udvikle sig til en diskussion om TüV....!!

Jeg ved ikke hvor hulen i har fået den ide med TüV fra, men der findes sgi da tonsvis af udstyr der ikke er T¨V godkendt, men fuldt lovligt at bruge på mc og Bil....!!!

Og fair nok at man skal have certifikat til visse ting - men det skal jo også udstedes af kvalificerede instanser.... som ikke er TüV.....

• rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
    #36   29. aug 2013 Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.01
    Chassis Side 3
    8.01.001 Generelle bestemmelser
    (1)Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel skal kunne modstå de påvirkninger, der opstår under normal anvendelse og belastning af køretøjet.
    Ombygning af bærende dele kan godkendes ved syn, når der foreligger fornøden
    dokumentation. Dokumentationen skal være i form af accept fra køretøjsfabrikanten
    (eventuelt oplyst via fabrikantens repræsentant) eller en
    prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium. Hvis en prøvningsrapport
    ikke er udført i henhold til TÜV’s Merkblatt 751, forudsætter godkendelse,
    at der foreligger tilladelse fra Trafikstyrelsen til, at den alternative
    prøvningsrapport kan benyttes som dokumentation.
    Hvis ombygningen af de bærende dele også kan have indflydelse på opfyldelse
    af andre bestemmelser, fx kollisionssikret styreapparat, pkt. 4.01.021, eller sikkerhedsseleforankringer,
    pkt. 10.02.021, skal der også fremlægges dokumentation
    for fortsat opfyldelse af disse bestemmelser.
    Ændringerne vil blive registreret som »konstruktive ændringer«.

• #37   29. aug 2013 Rasmus T:
    Mange Tak smiley
    Der står heller ikke at der nødvendigvis skal være en TüV-godkendelse, men at en alternativ tilladelse - i ovenstående tilfælde fra Trafikstyrelsen - også kan gøre det... smiley

Så det er altså fuldt tilladt....... smiley

• tommi m
    tommi m Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 1 Svar: 4
    #42   30. aug 2013 Man må ikke ændre sit stel ved at svejse i det. Medmindre man kan dokumentere at det er godkendt ændring. som f.eks hd softail hvor der er givet dispensetation til at skære den bagerste del af stellet af... Tjek SKAD, hvis du kender nogle der er brugere derinde ( google SKAD, og se hvad set er smiley )... men et godt udgangspunkt er at snakke med din synsmand og spørge til om han vil syne den, hvis du laver ændringen, god dialog med ham gør det nemmere... Så er dit næste problem skat og forsikring. Men som udgangspunkt går skat hårdest efter HD... meddel forsikringen om din planlagte ændringer og hvis de vil forsikre den så få dem til at notere ændringerne i policen... Hører gerne mere om dit projekt, da jeg selv skal igang med nogle stel mods. til vinter. men min er synet så problemet er ikke stort lige pt. smiley

• #45   31. aug 2013 Søren P
    Kan skat ikke være ligeglad med hvad du har stående indtil de evt skal registreres??

• #48   1. sep 2013 Søren P.

DET lyder så lidt mere som om de er interesseret - af "andre" grunde.

Skat har - så vidt jeg ved - ikke lovhjemmel til at snuse i den slags - med mindre der er noget "foregående historie" ( f.eks. vedr. projekter/afgift/skat/gæld ) - og jeg tvivler også stærkt på at de ville interessere sig for dine (eller andres) "projekter" (der ikke er søgt afgift eller lign. på) - med mindre der HAR været "sager" før.

Der er som regel en grund til at man "er kommet i søgelyset" - men kan da tage fejl.. smiley

• #49   1. sep 2013 Og sælger man x-antal maskiner om året bliver man automatisk kategoriseret som "forhandler" og så har Skat helt andre beføjelser...

Kommentér på:
ændring af stel

Annonce