3.066 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
34 Svar
ændring af stel ændring af stel
Må jeg egentlig lave ændringer i et stel ved f.eks at skære og svejse i det...??
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 25 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 967
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 6 Svar: 520
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.972
Sådan teoretisk.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Og seriøst - det jeg tænkte på, var at fjerne nogle tankbeslag, for at kunne svejse et andet på......
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.972
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.972
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
okt 2004
Følger: 62 Følgere: 189 MC-er: 10 Emner: 18 Svar: 807
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
okt 2004
Følger: 62 Følgere: 189 MC-er: 10 Emner: 18 Svar: 807
mar 2009
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 240
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 3 Svar: 203
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Uanset, så takker jeg for alle jeres svar
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
TÜV eksisterer IKKE i DK...!!
De numre er KUN fordi at EU har bestemt at hvis en del er godkendt i et EU-land, så er den automatisk godkendt i resten af EU...!!
Og det er billigere at få noget godkendt i Tyskland end i DK.....!!
Men bortset fra det gik mit spørgsmål kun på hvorvidt jeg må svejse i et stel.....
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Alt hvad der har med biler og MC at gøre, skal være godkendt af TüV før det kan synes i DK (:
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Jvnf div links er TüV ganske vist en garanti for kvalitet og sikkerhed, men det har intet med mit spørgsmål at gøre.....
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Asnit 15.01 side 4+5 §11 - læs stk 6
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_gældende.ashx
jun 2006
Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 378
SKAT vil have sine penge, så hvis den bliver ændret skal det godkendes og afgift skal betales.
Forsikringen skal godkende cyklen med ændringer, da det ikke længere er den originale cykel.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Skat har - som udgangspunkt intet at sige før Efter ændringen...... !!
Så meget kort - jeg skal indsende en ansøgning - får straks tilladelsen - og derefter RISIKERE at blive kaldt til syn....
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 18
Reparation, ombygning m.v. 18.01
Oversigt Side 3
Dette afsnit er en oversigt over regler om reparation og ombygning. Indtil videre findes
bestemmelserne under de enkelte afsnit i afhængighed af, hvad der repareres/
ombygges.
Det er ikke tilstrækkeligt, at ombygninger fremgår af en udenlandsk registreringsattest
for et brugt importeret køretøj. Der skal for alle ombygninger, som kræver dokumentation
ved ombygning af et dansk køretøj, kræves samme dokumentation, når
ombygningerne findes på et brugt importeret køretøj.
Hvis afprøvninger er udført af et prøvningslaboratorium på et bestemt køretøj (stelnummer),
forudsætter anvendelse af dokumentationen på andre køretøjer, at rapporten
indeholder så omfattende beskrivelse af den aktuelle køretøjsmodel/-variant
og ændringerne, at synsvirksomheden uden nogen som helst tvivl kan afgøre, at
rapportens indhold også kan overføres på det aktuelle tilsvarende køretøj.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Du kan jo så mene lige akkurat hvad du vil - det ændrer bare ikke på at ALT hvad du monterer på en bil eller MC af dele - som køretøjet IKKE er født med - det SKAL der foreligge Tüv på - længere er den ikke. (eller du skal omkring Teknologisk)
Ja man kan snige sig gennem syn uden - men du kan være 100% sikker på at hvis de opdager det - f.eks. hvis du er involveret i et uheld - så har du balladen.
Som Mike S. siger skal det være fagmæssigt korrekt udført. Kender da flere HD-byggere (med certifikater) som godt må - men den lokale Jens Peter må ikke bare fordi han er udlært smed.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
I henhold til ovenstående er TüV ikke ensbetydende med at det er automatisk er godkendt i og med at regulativet henviser til DIN-normen.
Søren P
Hvis du har betalt såmange penge kan jeg kun sige at det intet har med min påstand at gøre....
Som jeg skriver, så er det jeg spørger om fuldt lovligt og har intet med skat at gøre FØR ændringen er gjort - for mig tyder det mere på at du ikke er i stand til at læse lovgivningen....!!
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Over and out. du er sgu for påstålig til min tid.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Jeg ved ikke hvor hulen i har fået den ide med TüV fra, men der findes sgi da tonsvis af udstyr der ikke er T¨V godkendt, men fuldt lovligt at bruge på mc og Bil....!!!
Og fair nok at man skal have certifikat til visse ting - men det skal jo også udstedes af kvalificerede instanser.... som ikke er TüV.....
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
Bærende elementer 8.01
Chassis Side 3
8.01.001 Generelle bestemmelser
(1)Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel skal kunne modstå de påvirkninger, der opstår under normal anvendelse og belastning af køretøjet.
Ombygning af bærende dele kan godkendes ved syn, når der foreligger fornøden
dokumentation. Dokumentationen skal være i form af accept fra køretøjsfabrikanten
(eventuelt oplyst via fabrikantens repræsentant) eller en
prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium. Hvis en prøvningsrapport
ikke er udført i henhold til TÜV’s Merkblatt 751, forudsætter godkendelse,
at der foreligger tilladelse fra Trafikstyrelsen til, at den alternative
prøvningsrapport kan benyttes som dokumentation.
Hvis ombygningen af de bærende dele også kan have indflydelse på opfyldelse
af andre bestemmelser, fx kollisionssikret styreapparat, pkt. 4.01.021, eller sikkerhedsseleforankringer,
pkt. 10.02.021, skal der også fremlægges dokumentation
for fortsat opfyldelse af disse bestemmelser.
Ændringerne vil blive registreret som »konstruktive ændringer«.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Mange Tak
Der står heller ikke at der nødvendigvis skal være en TüV-godkendelse, men at en alternativ tilladelse - i ovenstående tilfælde fra Trafikstyrelsen - også kan gøre det...
Så det er altså fuldt tilladt.......
aug 2011
Følger: 1 Svar: 4
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Kan skat ikke være ligeglad med hvad du har stående indtil de evt skal registreres??
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
DET lyder så lidt mere som om de er interesseret - af "andre" grunde.
Skat har - så vidt jeg ved - ikke lovhjemmel til at snuse i den slags - med mindre der er noget "foregående historie" ( f.eks. vedr. projekter/afgift/skat/gæld ) - og jeg tvivler også stærkt på at de ville interessere sig for dine (eller andres) "projekter" (der ikke er søgt afgift eller lign. på) - med mindre der HAR været "sager" før.
Der er som regel en grund til at man "er kommet i søgelyset" - men kan da tage fejl..
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
ændring af stel